Vitamín D jesť, či nejesť a koľko?

slovanovslav
Príspevky: 3249
Dátum registrácie: 25 Nov 2013 06:44

Vitamín D jesť, či nejesť a koľko?

Príspevokod užívateľa slovanovslav » 04 Aug 2016 15:54

Vitamín D a všetko s ním vyžaduje ešte mnoho štúdií, aby bol pochopený. O jeho nepoznaní hovorí aj to, že rozmedzie odporúčaných hodnôt v krvi je veľmi široké. Niektoré štúdie odporuúčajú ako vhodnú koncentráciu 75nmol/l, iné vyššiu a zas iné nižsiu. Drvivá väčšina ľudí má nedostatok vitamínu D. Avšak, či to je skutočne nedostatok, alebo len nadhodnotené referenčné hodnoty to ťažko povedať.

Prijímať vitamín D vo forme doplnku výživy sa skôr neodporúča. Boli pozorované prípady, kedy dochádzalo ku kalcifikácií (vapenateniu) ciev aj pri príjme nízkych dávok vitamínu D.

Ak je vysoká koncentrácia vitamínu D v krvi dochádza k vylučovaniu parathyroidného hormónu a zvyšovaniu koncentrácie vápnika v krvi. Vápnik sa potom ukladá do tkanív: srdce, pečeň a tie poškodzuje. Hovorí sa o toxických hodnotách v krvi: 150ng/ml. Taktiež exogénny príjem u malých deti v niektorých výskumoch poukazoval na zvýšený výskyt retardácií a kožných znetvorení. Taktiež ak dojčiace matky prijímajú vitamín D ako doplnok stravy.

Príznaky toxicity vitamínu D: nechuť do jedla, vracanie, nervozita, nadmerné močenie a nadmerné pitie, hnačky, ťažká depresia, renálne zlyhanie.

Štúdie z roku 2014 nepotvrdili, že by suplementácia vitamínom D znížila riziko vzniku kardiovaskulárnych chorôb, rakoviny alebo iných chorôb. Taktiež, že by oddialila starnutie. Bola pozorovaná spojitosť medzi autoimunitnými chorobami čreva (Cronová choroba, Ulcerózna kolitída) a nízkymi hladinami vitamínu D - avšak ani to nie je dostatočne preskúmané.

Avšak ak sme vystavení nadmernému pôsobeniu slnečného žiarenia, ktoré prispieva k tvorbe vitamínu D v takomto prípade nikdy nevznikne toxicita vitamínom D. Preto sa odporúča viac času tráviť na slnku, vhodné aby bolo čo najviac plochy kože odkrytej.

Aktívna forma vitamínu D - calcitriol je syntetizovaná aj v monocytoch a lokálne pôsobí ako cytokín - stimuluje prirodzenú imunitnú odpoveď (NK, neutrofily).

Zaujímavosťou je, že ryby a vodné živočíchy prijímajú vitamín D, ktorý je v dostatočnom množstve uložený v planktóne. Suchozemské živočíchy, vrátane človeka sú odkázané na jeho tvorbu v koži - činnosťou UV žiarenia alebo príjmom v potrave.

Ak chcete zvýšiť hladiny vitamínu D je potrebné byť viac na slnku:
Vďaka UVB zo slnka vzniká v koži prekurzor aktívnej formy vitamínu D. Nestačí vystavenie sa slnku cez okná, kedže okná toto UVB úplne pohlcujú.
Na slnku treba byť denne 20-30 minút (to píšú výskumy, reálne myslím že treba byť dlhšie). Čas potrebný stráviť na slnku je vyšší u ľudí s tmavou pokožkou - tí majú zníženú tvorbu vitamínu D v koži. Je vhodné ak sú počas pobytu na slnku odkryté ramená, nohy. Čim však je koža bielšia, tým menej treba byť ľuďom na slnku. A naopak černosti potrebujú byť podstatne väčšiu dobu dňa na slnku. Príroda to zariadila dokonale. Aby černoch získal viac vitamínu D potrebuje byť na slnku povedzme 4 hodiny (a s tým sa aj v oblasti rovníka ráta, navyše slnko tam je silnejšie) a naopak albínovi stačí byť na slnku minmálne a vytvorí si rovnaké množstvo vitamínu D. Preto aj ľudia s tmavšou pleťou sa nepotrebujú chrániť špeciálne pred slnkom.

Používanie opaľovacích krémov:
Či chráni pred rakovinou kože ostáva sporné, vzhľadom na to, že mnohé opaľovacie krémy najmä s vyšším faktorom ochrany same o sebe spôsobujú rakovinu. Taktiež stačí natrieť len časť kože a výrazne klesá tvorba vitamínu D. Navyše používanie opaľovacích krémov môže spôsobiť citlivosť kože na slnko (rôzne zápaly kože pri vystavení slnku - a potom je riešenie jedine sa vyhýbať slnečnému žiareniu a tým človek nemá možnosť si vytvárať potrebný vitamín D). Preto sa na ochranu odporúča skôr používať olivový olej, výtažky z ryže - ktoré sa používali tisíce rokov dozadu.

Zdroj vitamínu D - kde ho získať:
- najviac jednoznačne z pobytu na slnku
- huby
- lišajník
- ryby (tresčia pečeň, losos, makrela, sardinky v oleji ) - avšak tu byť treba opatrní - kedže množstvo rýb je umelo vykrmovaných rôzným bordelom v umelých rybníkoch a konzum takýchto rýb môže viac škodiť ako pomáhať. Taktiež v rýbach sa koncentrujú ťažké toxické kovy.

Varením sa stráca okolo 10-50% vitamínu D.

Návrat na "Zdravie"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný